Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Studenckie porady w komisariatach

Data publikacji 15.02.2004

"Studenckie Punkty Informacyjne dla ofiar przemocy w rodzinie i rodzin nieletnich zagrożonych zjawiskami patologii społecznej"

Cele Policji:
Policja tworząc tego typu punkty informacyjne ma na celu m.in.:

  •  uzyskanie szerokiego forum współdziałania ze społeczeństwem w zakresie przeciwdziałania patologiom społecznym;
  • poddanie ocenie oraz usprawnienie dotychczasowych form pracy policjantów służb pierwszego kontaktu;
  • propagowanie właściwego wizerunku Policji w społeczeństwie;
  • rozszerzenie płaszczyzny współdziałania z właściwymi terytorialnie organizacjami pozarządowymi zajmującymi się działalnością na rzecz ofiar przestępstw;
  • prowadzenie działalności informacyjnej, dot. możliwości korzystania z usług lokalnych instytucji i placówek pomocowych;
  • motywowanie ofiar przemocy w rodzinie do podejmowania działań zmierzających do poprawy ich sytuacji rodzinnej.

Cele studentów:
Podejmując decyzję o przystąpieniu do programu większość studentów kierowała się przede wszystkim chęcią poznania specyfiki pracy policjantów pionu prewencji i możliwością zweryfikowania swoich wyobrażeń pracy Policji z rzeczywistością. Niewątpliwie czynnikiem decydującym o ich udziale w programie była też w wielu przypadkach chęć podjęcia w przyszłości pracy w Policji, a także możliwość odbycia praktyki studenckiej. Umiejętności i wiedza nabyte podczas uczestniczenia w pracach punktów informacyjnych będą pomocne w ich późniejszej pracy zawodowej: psychologa, prawnika, czy też pracownika socjalnego.
Podstawą współpracy było podpisanie porozumień pomiędzy Komendą Wojewódzką Policji w Białymstoku a Wydziałami: Prawa oraz Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku, a także Nauczycielskim Kolegium W Białymstoku Rewalidacji, Resocjalizacji i Wychowania Fizycznego, w sprawie profilaktycznej działalności studentów w punktach informacyjnych.
 
Jakie były początki ?
W związku ze wzrastającym z każdym dniem zjawiskiem przemocy i demoralizacji wśród nieletnich Wydział Prewencji Komendy Wojewódzkiej Policji w Białymstoku w 2001 roku wystąpił z inicjatywą wdrożenia programu pilotażowego pn. "Studenckie Punkty Informacyjne dla ofiar przemocy w rodzinie i rodzin nieletnich zagrożonych zjawiskami patologii społecznej".

SPI rozpoczęły eksperymentalnie swoją działalność od dnia 28 maja 2001 roku, a zakończyły w dniu 8 czerwca 2001 roku .
Z opinii wyrażonych zarówno przez uczestników programu, jak i interesantów wynikało, że należy kontynuować działania aktywizujące podmioty studenckie do wspólnych przedsięwzięć zmierzających do podniesienia poziomu edukacji wiktymologicznej społeczności lokalnej.

Chcąc udoskonalić istniejące już formy i metody działań w sferze kontaktów społecznych i profilaktyki przestępczości i patologii społecznych, w II semestrze roku akademickiego 2001/2002 (tj. od dnia 19 lutego do dnia 31 maja 2002 roku) SPI rozpoczęły swoją działalność w komisariatach Policji zlokalizowanych na terenie m. Białegostoku.

Pozytywne opinie studentów uczestniczących w programie oraz mieszkańców Białegostoku korzystających z punktów informacyjnych, a także poparcie ze strony uczelni w pełni uzasadniają konieczność kontynuowania tego przedsięwzięcia.
Wzorem lat ubiegłych w roku akademickim 2002/2003 (tj. od dnia 19 lutego do dnia 30 maja 2003 roku) rozpoczęła się III edycja programu.
Bezpośrednie wdrożenie programu poprzedzone zostało przygotowaniami o charakterze formalno - prawnym, które polegały na dopełnieniu przez studentów szeregu wymogów, a mianowicie:

I Etap przygotowania - zgłoszenie

  • wypełnieniu ankiety zgłoszeniowej do udziału w programie,
  • wypełnieniu oświadczenia o dobrowolnym uczestnictwie w profilaktycznej działalności studenckich punktów informacyjnych, na zasadach wolontariatu,
  • dostarczeniu na czas trwania dyżurów polisy ubezpieczeniowej od następstw nieszczęśliwych wypadków,
  • dostarczeniu z uczelni zaświadczenia o kontynuowaniu nauki.

W III edycji SPI swój udział zgłosiło sześćdziesięciu ośmiu studentów.

II Etap przygotowania - szkolenie

Komenda Wojewódzka Policji w Białymstoku dla wszystkich uczestników programu przygotowała szereg szkoleń, m.in. dot.:

  • postępowania mediacyjnego w sprawach nieletnich;
  • zadań i celów pomocy społecznej, oraz form i warunków udzielania pomocy społ., a także trybu przyznawania tych świadczeń;
  • działalności Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych;
  • ochrony danych osobowych;
  • form i możliwości przeciwdziałania przemocy;
  • motywowania osób uzależnionych i wspóluzależnionych do podejmowania terapii prowadzonych przez odpowiednie placówki.

W przedmiotowych szkoleniach udział studentów był obowiązkowy.

Jaką pomoc mogą otrzymać osoby zgłaszające się do SPI ?
 
Przede wszystkim mogą uzyskać następujące informacje:

  • prawną - aktualnie obowiązujące przepisy normujące kwestie istotne dla rozwiązywania problemów rodziny i dzieci;
  • o służbach - adresy i zakres działania placówek pomocowych.

Można też uzyskać pomoc psychologiczną, a w jej ramach:

  • wsparcie - każda osoba przychodząca do SPI, bez obawy spotkania z krytyką czy też negatywną oceną, może opowiedzieć o swoich problemach;
  • wiedzę o możliwych kierunkach działania - studenci uczestniczący w SPI motywują osoby zainteresowane do podejmowania odpowiednich działań we własnej obronie, a także informują o istniejących możliwościach w tym zakresie;
  • edukację - osoby zgłaszające się do SPI są informowane o podstawowych mechanizmach i problemach psychologicznych w rodzinie, oraz sposobach ich rozwiązywania.

Przydatność programu "Studenckie Punkty Informacyjne..."

Z roku na rok coraz więcej osób jest zainteresowanych "Studenckimi Punktami Informacyjnymi..." zlokalizowanymi na terenie komisariatów Policji, co jest wyrazem wzrostu zaufania społeczeństwa do tego rodzaju przedsięwzięć. Świadczy o tym najlepiej rosnąca z każdym rokiem liczba interesantów odwiedzających te punkty.

W III edycji tego programu studenci przyjęli łącznie 127 interesantów. W porównaniu do ubiegłego roku nastąpił wzrost o 27% ilości osób korzystających z pomocy Studenckich Punktów Informacyjnych.

Studenci o Policji

Anetta Czurak - studentka Wydziału Pedagogiki i Psychologii UwB na pytanie przedstawiciela "Kuriera Porannego" - co najbardziej zapamiętała z pracy w SPI ? Odpowiedziała, że "wizytę kobiety, która opowiadała o tym jak jest zastraszana przez własnego syna. Chłopiec ten bił matkę, kradł, wynosił wszystko z domu".

Joanna Filipowicz - studentka NKRiR podczas wywiadu z przedstawicielem "Gazety Wyborczej" stwierdziła m.in., że: "zajmowaliśmy się różnymi sprawami. Najczęściej informowaliśmy, jak należy wypełnić np. wniosek o przyznanie alimentów lub pozew o rozwód."

Piotr Olejnik - student Wydziału Prawa UwB stwierdził, że " do punktów zgłaszały się głównie osoby z problemami alkoholowymi i przemocy w rodzinie. Osoby zgłaszające się do nas ... szukały potwierdzenia słuszności swoich decyzji i bodźca do ich realizacji".

Dzięki zrozumieniu potrzeby wdrażania innowacyjnych form pomocy ofiarom przemocy i chęci rozwijania współpracy międzyinstytucjonalnej możliwe było kontynuowanie programu.

Powrót na górę strony